سفارش تبلیغ
صبا ویژن

منبع انبساط باز و عملکرد آن

 

 

همانگونه که از اسم این منبع پیداست، مخزنی است که به طور مستقیم در با هوای آزاد در ارتباط بوده و فشار حاصل از هوا به سطح و مایعات داخل این منبع اعمال می شود. منبع انبساط باز برای بالا بردن راندمان کاری و کنترل فشار آب باید در بالاترین نقطه ساختمان، پشت بام نصب شود. منبع انبساط باز علاوه بر کنترل و متوازن کردن فشار آب، به جبران آب های از دست رفته می پردازد. وجود این منبع در سیستم های گرمایشی باعث می شود که همیشه آب گرم مصرفی ساختمان با فشار مطلوب به هر واحد انتقال یابد.

از آنجایی که یک منبع انبساط باز برای تنظیم فشار داخل سیستم از فشارطبیعی هوا کمک می گیرد، برای سیستم های گرمایشی کم فشار مناسب می باشد. در واقع میزان فشار وارد شده بر سطح منبع و سیالات درون آن با ارتفاع قرار گیری و همچنین فشار طبیعی هوا تعاملی مستقیم داشته و توانایی تحمل فشار بیش از فشار تعیین شده ندارد.

منبع آب


نحوه عملکرد منبع انبساط باز

1) آب داخل سیستم های گرمایشی و موتورخانه به علت برخورد بیش از حد با حرارت و گرما، داغ شده و باعث انبساط و همچنین افزایش فشار آب می شود، که در این مواقع برای جلوگیری از انبساط آب و کنترل فشار از منبع انبساط استفاده می کنند.

2) در مواقعی که سیستم گرمایشی شروع به سرد شدن می کند، حجم آب دچار انقباض شده و منبع انبساط با ساختاری که دارد، نه تنها آب های از دست رفته از فشار زیاد آب را جبران می کند بلکه از شکل گیری فشار منفی در سیستم پیشگیری می کند.

3) این مدل از منبع انبساط همانطور که می دانید باید در فضای باز قرار گیرد. پس به یاد داشته باشید که برای نصب منبع انبساط باز، باید در خط مکش پمپ و در بالاترین ارتفاع از ساختمان قرار گیرد.

4) محاسبه و کنترل میزان آب موجود درچرخه، توسط مسیر لوله ارتباطی با دیگ انجام می شود. به این دلیل که هنگام بروز مشکلاتی مانند نشتی در چرخه تاسیسات مکانیکی که باعث پایین آمدن حجم آب موجود در منبع انبساط می شود، برای ثابت نگه داشتن میزان آب موجود در چرخه، باید آب شهری را به میزان آب خروجی از چرخه اضافه کرد.

انواع منبع انبساط باز

منبع انبساط باز ازجنس های مختلفی اعم از ورق گالولنیزه، آلومینیوم، فایبرگلاس و پلی اتلین که به صورت معکبی و استوانه ای طراحی می شوند، به عرصه تولید می رسند. در نهایت 3 مدل منبع انبساط باز را می شود نام برد، که درادامه مطلب به شرح آنها می پردازیم ...

منبع انبساط باز آلومینیومی : ( استوانه ای شکل - گنجایش 200 لیتر) 

منبع انبساط باز آهنی ک ( به شکل معکب - گنجایش 100/3000 لیتر) 

منبع انبساط باز فایبرگلاسی ( استوانه ای شکل )

مزایای منبع انبساط باز

1) صرفه جویی در مصرف انرژی

2) افزایش طول عمر سیستم

3) قیمت خرید پایین نسبت به منبع انبساط بسته

4) هزینه پایین تعمیر و نگهداری

5) ضریب اطمینان بالا دربرابر تحمل فشارهای بالا

 معایب منبع انبساط باز

1) نیاز به لوله کشی در پشت بام ساختمان

2) عملکرد پایین در فشارهای خیلی بالا

3) بالا بودن احتمال زنگ زدگی و خوردگی ( تعامل با هوای آزاد)