سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با انواع مشعل ها و اجزای تشکیل دهنده آنها

 

مشعل سیستمی است که موقعیتی را برای تبدیل انرژی سوخت با ترکیب مواد سوختنی و هوا به انرژی گرمایی رابه طور مداوم  فراهم می سازد. مشعل، قلب یک سیستم گرمایشی است که به سه نوع متفاوت از نظر مواد سوختنی دسته بندی می شود.

مشعل موتورخانه


انواع مشعل موتورخانه

مشعل به عنوان یک جزء مهم در موتورخانه، دارای انواع مختلفی است که عملکردی متفاوت دارند اما یک هدف مشترک که تولید گرما است را دنبال می کنند.   

مشعل گازوئیل سوز

مشعل گازسوز

مشعل مازوت سوز

 

مشعل گازوئیل سوز

 مشعل گازوئیلی جزء یکی از پرکاربردترین ومهم ترین مشعل ها است. عملکرد این نوع از مشعل ها به نحوی است که از گازوئیل برای سوخت خود استفاده می کند. بدنه مشعل گازوئیلی از آلیاِژ مقاوم و سبک ساخته شده است و دارای اجزا و قطعات مختلفی است که در این قسمت از مطلب به معرفی کامل آنها می پردازیم .

1. موتورالکتریکی : الکتروموتور یکی از اجزای اصلی و حیاتی مشعل است که با نبود او این سیستم کار نمی کند. موتورالکتریکی باعث تعامل و حرکت بادزن وپمپ است که موتور آن از نوع آسنکرون که در دسته موتورهای جریان متناوب قرار دارد، است. سرعت این نوع از موتورهای الکتریکی معمولا بین 2900 و 1450 دور در دقیقه می باشد. یکی از اجزای موتورالکتریکی به نام استاتور دارای یک سیم پیجی اصلی است که برای گشتاور بهتر و سریع تر در عملکرد موتور، یک خازن در قسمت سیم پیچی استاتور قرار داده می شود.

2. بادزن : نوع بادزن یا فن به کار گرفته شده در مشعل از نوع گریز از مرکز است، که درقسمت مرکزی موتور نصب می شود. بادزن با روشن شدن و حرکت موتور شروع به کارکردن می کند. مولکول و ذرات موجود در بین پره ها همراه فن شروع به چرخش کرده و تحت الشعاع نیروی گریز از مرکز قرار گرفته و به سمت محفظه اشتعال انتقال می یابد. با خارج کردن ذرات از بین پره ها، فشار بین پره ها کاهش یافته و یک نوع بی هوایی در بین آنها ایجاد می شود و دراخرهوای موجود در مرکز بادزن به سمت پره ها حرکت می کند و هوای تازه وارد بادزن می شود. برای کنترل میزان هوای بادزن در قسمت مکشی آن یک دمپر قرار داده می شود که دسترسی و تنظیم آن در مشعل های گازوئیلی کوچک به صورت دستی و یا خودکار بوده و در مشعل های بزرگ تر توسط یک موتور کنترل می شود.  

3. شیر برقی : شیر برقی که به آن شیر مغناطیسی هم می گویند. شیر برقی اغلب در مسیرجریان سوخت ازپمپ به سمت نازل، برای مطلع شدن و پیشگیری از نشتی گازوئیل به اتاقک احتراق نصب می شود. 

4. نازل : نازل یکی از اجزای مشعل گازوئیلی است. نازل دستگاهی است که گازوئیل را به صورت پودر شده و تصفیه شده و در میزان و چرخش با زاویه معین در داخل دیگ قرار داده می شود.

انتخاب نازل مناسب برای مشعل گازوئیل سوز :

کارشناسان برای انتخاب نازل مناسب با مشعل باید موارد زیر را در نظر بگیرند:

میزان حجم ( دبی) گازوئیل

زاویه پخش گازوئیل

شکل و مدل پخش گازوئیل

5. ترانسفورماتور جرقه : ترانسفورماتور جرقه می تواند در یک قطعه آهنی، انرِژی الکتریکی را به انرژی مغناطیسی تبدیل کند و بالعکس. از یک ترانسفورماتورانتظار می رود که ولتاژ بسیاری زیادی را از خود تولید کرده و باعث شکل گیری یک قوس الکتریکی بین دو الکترود شود. زمانی که قوس الکتریکی ایجاد شود، افت فشار صورت می گیرد. بنابراین؛ ترانسفورماتور باید جوری ساخته شود که قدرت مصرفی خودش را تنظیم کند وگرنه ممکن است بسوزد.   

6. رله کنترل : رله کنترل یک بخش مهم در مشعل محسوب می شود که کنترل و زمان شروع و پایان کار بخش های متفاوت مشعل توسط آن انجام می شود. همچنین روشن و خاموش شدن مشعل در صورت خطر و بالا رفتن دمای دیگ توسط رله کنترل صورت می گیرد.

7. شعله پخش کن : شعله پخش کن یکی از اجزای تشکیل دهنده مشعل است که وظیفه ترکیب هرچه بهترهوا وسوخت را برعهده دارد. 

8. چشم الکتریکی : چشم الکتریکی یک نوع مقاومت الکتریکی است که با تابش نور خورشید به آن از مقاومتش کاسته شده واگر نور خورشید به آن نخورد، به مقاومتش افزوده می شود. در مشعل های گازی و گازوئیلی ازاین مزیت برای کنترل شعله استفاده می شود.

9. بدنه مشعل : معمولا بدنه مشعل های گازی و گازوئیلی از جنس چدن است که تمام قطعات و اجزای مشعل بر روی آن قرار می گیرد.

مشعل گازی

مشعل گازی هم مانند مشعل گازوئیلی عملکردی مشابه دارد، اما مشعل گازی برای کارکردن و راه اندازی از سوخت گازاستفاده می کند. مشعل گازی دارای دو کلید کنترل فشار گاز و کنترل فشار هوا می باشد وازقطعه ای به نام یونیزاسیون برای کنترل شعله مشعل استفاده می گردد.

میله یونیزاسیون : میله یونیزاسیون در مشعل های گازی مانند فتوسل در مشعل های گازوئیلی عمل می کند. طریقه عمل کردن یونیزاسون در مشعل به حرکت الکترون های موجود دراطراف شعله بستگی دارد.

کلید کنترل فشار هوا : کلید فشار هوا عملکردی متفاوت نسبت به سایر اجزای تشکیل دهنده مشعل گازی دارد. یکی ازانواع مهم و پرکاربرد آن گریز از مرکزمی باشد. به بیان دیگر؛ کلید کنترل فشار هوا وظیفه کنترل و سنجش میزان هوای وارد شده به مشعل را بر عهده دارد.

کلید کنترل فشار گاز: فشار هوا و فشار گاز مناسب، تاثیر بسزایی بر روی یک احتراق کامل و ثابت مشعل دارد. کلید کنترل فشار گازهم مانند کلید کنترل فشار هوا وظیفه کنترل و سنجش میزان فشار گاز وارد شده به مشعل را نیز بر عهده دارد.

مشعل مازوت سوز

مشعل مازوت سوز به دلیل رنگ سیاه آن را نفت سیاه می نامند، که به دلیل قیمت پایین یکی از به صرفه ترین نوع سوخت ها است. مازوت بیشتر در بویلرها، کوره ها و ... کاربرد دارد. اما نکته قابل توجه، این نوع از سوخت ها در مصارف خانگی قابل استفاده نیست و بیشتردر مصارف صنعتی ازآن بهره می برند. مزایای استفاده ازاین نوع از مشعل ها شامل، بازدهی بالا، نصب و راه اندازی آسان، سر وصدای کم و دسترسی راحت و آسان به سوخت مازوت می باشد.