سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با شومینه و مزایای آن

شومینه چیست ؟

شومینه در زبان فارسی با نام هیومه سوز شناخته شده است که یک نوع سیستم گرمایشی که از قدیم تا به امروز طرفداران  خاص خود را دارد، معمولا محل نصب شومینه درون دیوار برای حفظ آتش وانرِژی گرمایی قرار می گیرد. شومینه علاوه بر اینکه نیاز گرمایشی منازل را برطرف می کند بلکه با آن معماری منحصر به فردی که دارد، زیبایی آنتیک و مدرنی را به خانه می بخشد. در قدیم از شومینه به عنوان گاز برای پخت و پز و همچنین گرم کردن غذا مورد بهره گیری قرار می گرفته است. لازم به ذکر است که بگویم گاهی اوقات از شومینه با آتش مصنوعی فقط و فقط به منظور دکور و جلوه خوبی که به خانه می دهد از آن استفاده می کنند. در انتخاب شومینه به خاطر تنوع زیادی که در ابعاد، مدل و ظاهر را شامل می شود که شما قادرید نسبت به ابعاد منزل و سلیقه خودتان آنها را انتخاب کنید.

شناخت اجزای تشکیل دهنده شومینه :

1) چارچوب اصلی شومینه ( سنگی و چدنی) 

2) کوره و یا منقل فلزی و یا چدنی

2) دودکش

3) پا سنگی و یا پایه در جنس های فلزی، چدنی و گرانیتی

4) فریم دور شومینه در مدل های چوبی، سنگی و چوبی حکاکی شده

5) سرستون

6) میله آهنی

ش


اقسام متفاوت شومینه

شومینه ها را می توان به طور کلی به دو حالت تقسیم بندی کرد :

الف ) از نظر سوخت مصرفی و عملکردشان :

1) شومینه های چوبی

 2) شومینه های الکتریکی

3) شومینه های الکلی و یا اتانولی

4) شومینه های سنگی

ب) از نظر محل نصب و طراحی های مختلف

باید دراین قسمت به این نکته توجه کرد که هر مدل نصبی با انواع مختلف شومینه همخوانی ندارد به طور مثال نصب شومینه هیزم سوز بر روی دیوار به خاطر ابعاد بزرگی که دارد ظاهری خوبی بر روی دیوار به نمایش نمی گذارد. بنابراین بعد از انتخاب کردن نوع شومینه از نظر سوخت مصرفی دومین مسئله مهم انتخاب درست و مناسب محل نصب و قرار گیری شومینه می باشد.


1) شومینه های دیواری : شومینه های دیواری که از جنس چدن و یا فولادی ساخته می شوند، اکثرا برای خانه هایی با متراژ پایین پیشنهاد می شود که علاوه بر تامین نیاز گرمایشی، یک نوع زیبایی خاص به خانه می بخشد. شومینه های دیواری بنا بر نوع سوخت مصرفیشان به دو مدل متصل به دودکش و غیر متصل تقسیم بندی می شوند.

2) شومینه های ایستاده  : شومینه های ایستاده شباهت زیادی به شومینه های سنتی دارند. این مدل از شومینه ها قادر به ایستادن مستقل و آزاد بدون احتیاج به دیوار و یا سقف ( برای تهویه) به کار گرفته می شوند.

3) شومینه های رومیزی  : شومینه های رومیزی یکی از مهمترین مزیت هایی که دارند فضاگیر نبودن وهمچنین جابه جایی آسان آن، که در ابعاد خیلی کوچک روی میزساخته می شوند. این نوع از شومینه از سوخت اتانولی برای عملکرد خود استفاده می کند.

4) شومینه های معلق : شومینه های معلق بدون گرفتن جلوی دید و دست و پاگیر بودن محل نصبشان از سقف و یا دیوار می باشد که به شکل آویزان و از جنس فولادی مورد استفاده قرار می گیرند.  

5)  شومینه های محفظه شیشه ای : شومینه های شیشه ای برخلاف سایر شومینه ها که رو باز هستند، این نوع در یک فضای بسته شیشه ای قرار می گیرند. شومینه های شیشه ای دارای یک پنل شیشه ای که دارند باعث زیبایی و مدرن شدن فضای خانه می شود.

6) شومینه های دیوار تلویزیون: دیوار برخی از تلویزیون ها با شومینه برقی طراحی شده اند که آنها را شومینه دیوار تلویزیونی می نامند.